Linjeproblemer mot MPD
Incident Report for MPD
Resolved
This incident has been resolved.
Posted May 28, 2020 - 11:44 CEST
Update
Vi har ikke fått annen forklaring fra GlobalConnect enn at feilen skyldtes fiberbrudd hos Telenor, så vi lukker saken. Det er gjort tiltak som skal hindre at feil av denne typen skal skape driftsproblemer om tilsvarende feil skjer igjen.
Posted May 28, 2020 - 11:43 CEST
Monitoring
A fix has been implemented and we are monitoring the results.
Posted Mar 18, 2020 - 20:49 CET
Update
Det ser nå ut til at Telenor nå har rettet feil på fiber, og våre tester tyder på at hastigheten er tilbake på normalt nivå.

Vi kommer med en oppsummering av hendelsen når vi mottar mer informasjon fra linjeleverandør.
Posted Mar 18, 2020 - 20:48 CET
Update
Telenor har endret antatt rettetid til 21:00.

Telenor melder for øvrig om store problemer med bredbånd flere steder i landet i dag. Vi anbefaler kunder som har bredbånd fra Telenor å følge med på Telenor sine sider på Facebook eller telenor.no/driftsmeldinger.

Det er foreløpig ingenting som tyder på at disse problemene er knyttet til fiberbruddet hos Telenor som skapte problemer for oss tidligere i dag.
Posted Mar 18, 2020 - 16:29 CET
Update
Telenor har satt foreløpig rettetid til kl 16:00 i dag.
Posted Mar 18, 2020 - 13:45 CET
Identified
Vår backupforbindelse var ikke korrekt justert og vi har derfor bare hatt en tiende del av forventet fart der. Nå har vi derimot fått justert farten opp til 100 Mbps, som igjen er en tiende del av vår hovedforbindelse, men ti ganger bedre enn det var når feilen skjedde.
Vi følger situasjonen, men ting ser mer normalt ut både for oss selv på hjemmekontor og våre instrumenter.
Telenor melder som sagt om estimert rettetid i kveld, så er vi heldige er alt normalt i morgen.
Posted Mar 18, 2020 - 11:49 CET
Update
Vi kan nå bekreftet fiberbrudd hos Telenor (https://www.telenor.no/privat/kundeservice/dmf/sok/47010000)
Rettetid foreløpig ukjent, men det påvirker mange kunder (ikke bare oss).
Vi kjører for øyeblikket på redusert hastighet via BKK, og ser på muligheten for å få gjort noe med farten der.
Posted Mar 18, 2020 - 11:09 CET
Update
Telenor melder om fiberbrudd i vårt område, og vår nettleverandør leveres sin forbindelse via Telenor til oss.
Vi kjører nå over en redusert backuplinje, og derfor går ting litt seint.
Posted Mar 18, 2020 - 10:43 CET
Investigating
Fra omlag klokken 09:46 har vi hatt sterkt redusert trafikk mot vårt datasenter. Det er ikke fullt linjebrudd, men sterk forsinkelse i kjernenettet til Global Connect og mot oss.
Vi jobber med å finne ut hvorfor ...
Posted Mar 18, 2020 - 10:16 CET
This incident affected: Epost (exchange.mpd.no, mail.mpd.no) and Terminalserver / Remote Desktop (asp.mpd.no).